Werkwijze
Het inplannen van een afspraak kan via de e-mail, telefonisch via het afsprakenbureau of via de webagenda. Wij streven ernaar om binnen 5 werkdagen een eerste afspraak in te kunnen plannen. Diëtisten vallen in de basisverzekering. Dit houdt in dat je vergoeding krijgt voor 3 uur per kalenderjaar, waarbij eerst het eigen risico wordt aangesproken. Bij een aanvullende verzekering voor diëtetiek heb je nog extra uren boven op 3 uur uit de basisverzekering.
De intake
Tijdens de eerste afspraak proberen we een zo goed mogelijk beeld te krijgen van jouw huidige leefstijl, doelen en verwachtingen. We geven geen standaard diëten mee, want wij vinden het belangrijk dat je ook leert hoe je bewuste keuzes kan maken in verschillende situaties (bijv. vakanties, verjaardagen, uitjes) voor de doelen die je wilt behalen. Je krijgt uitleg over de reden dat we bepaalde dingen adviseren en hoe dit samenhangt met jouw hulpvraag of ziektebeeld. Kennis over voeding is niet het enige wat belangrijk is. Het gaat juist ook om het uitvoeren van deze kennis. Daarom werken wij oplossingsgericht en praktisch.
Een intake duurt gemiddeld 45-60 minuten. Wij zijn verplicht om een dossier aan te leggen van de behandeling en de verwijzer te rapporteren van onze bevindingen. Voor het uitwerken van advies en rapporteren naar de verwijzer rekenen wij nog 15 minuten.
Vervolggesprekken
Bij vervolggesprekken bespreken we wat er goed/beter is gegaan, maar vooral ook waar nog knelpunten zaten. Uit iedere knelpunt valt een leermoment te halen, dus dit nemen we dan ook door bij het gesprek. Eventueel kan het plan die we bij het intakegesprek hebben opgesteld aan worden gepast, zodat het plan nog beter bij je past. Hiervoor is het nodig om te kijken wat er wel en niet heeft gewerkt. Vervolggesprekken duren 15-30 minuten.
Huisbezoek
Onze afspraken vinden plaats op een van de spreekuurlocaties. Als je door gezondheidsproblemen niet in staat bent om naar de locatie te komen, kunnen wij een huisbezoek plannen.
Telefonische consulten
Het is ook mogelijk om telefonische gesprekken in te plannen of via beeldbellen. Dit kan bijvoorbeeld als je buiten ons werkgebied woont of indien het niet uitkomt om op locatie te komen.